Servis lyží, část čtvrtá: Správná péče o lyže a snowboardy

Závěrečná kapitola Ráďasova lyžařského průvodce pojednává o tom, jak správně pečovat o svoje lyže a snowboardy. Dozvíte se v ní mimo jiné odpovědi na aktuální otázky, jak svá prkýnka správně „zaletnit“, aby byla příští sezónu připravena k použití a nijak přes teplé období netrpěla.

V Ráďasově průvodci lyžařskými technologiemi jste se už mohli dočíst o základních servisních procedurách s novými lyžemivoskování lyží a snowboardů a nedávno také o broušení hran lyží a snowboardů 
Nyní se mrkneme na ten zbytek... opravy, přepravu, zaletnění lyží, skladování lyží a snowboardů atd.
 

Oprava sjezdových lyží:
Nejčastější poškození lyží je způsobeno špatným terénem, nebo chybou jezdce.
Mezi běžná poškození patří rýhy ve skluznici, vytržené hrany, prošlápnuté a zlomené lyže. Všechna tato poškození jdou většinou v kvalitním servisu opravit. Malé rýhy se odstraní prostým přebroušením skluznice na stroji, větší rýhy se zataví grafitovou pistolí (tzv. kofix- černá hmota, kterou se díry ve skluznici zakapávaly, se už v servisech nepoužívá, protože ve skluznici dostatečně dobře nedrží).
Pokud se větší rýha vyskytne v blízkosti hran, vyřízne se poškozená část i s okolím a nahradí se novým kusem skluznice - tzv. záplata.
Vytržené, nebo jenom vyboulené hrany se dají nahradit novými a prošlápnutá lyže se sendvičovou konstrukcí se dá rozebrat na jednotlivé pláty, narovnat a znovu zapéct. 
Radim Palan skiservis Prošlápnutá lyže
Tato procedura se bohužel nedá praktikovat s většinou levnějších komerčních lyží, které jsou lepené a jsou v nich použity umělé materiály. I zlomená sendvičová lyže se dá podobnou procedurou opravit, ale je to už velice složitý proces, který je finančně i časově náročný a proto se provádí jen zřídka. 
V ČR jsou snad jenom dva ski servisy, které toto provádějí. Ten dle mého názoru TOP se nachází ve Vysokém nad Jizerou  - Skiservis Nedomlel. Tam jsou kouzelníci, u závodníků velice oblíbení a vlastně také už každá má závodní lyže u nich min. jednou byla. Oprava vytržené hrany vyjde cca na 300,- Kč a spravení prošlápnuté, nebo ohnuté lyže na cca 1000,- Kč.

Z těchto a mnohých dalších důvodů je možnost pojistit si dražší lyže u různých specializovaných pojišťoven (v ČR je tato služba zatím v plenkách a jeden z mála lyžařských obchodů, který tuto službu nabízí je náš dobrý známý race-ski.cz)

 
Oprava lyžařských holí:
Poškození lyžařských holí existuje jenom několik. Naprosto běžné jsou pouze designové vady – poškrábání vrchního laku hole. To ničemu nevadí – pokud nejste rozmazlená panička. =)
Závažnější je nechtěné ohnutí holí. U většiny se to dá spravit, pokud hůlku doma nahřejete fénem a potom pomalými silnými tahy „leštíte“ od rukojeti ke špici. Hůl se začne narovnávat a je jako nová.
Horší je to, pokud je hůl nalomená…. Potom je pouze otázka času, kdy praskne úplně. Určitě se ji nesnažte rovnat zpět. Dolyžujte si co potřebujete a potom se poohlédněte po jiných. ;)
No a se zlomenou holí můžete třeeeeeba šermovat…
Dalším běžným poškozením je ztráta, nebo poničení kotoučku. Ten se dá u naprosté většiny holí jednoduše vyměnit za nový.   
Zlomená hulka Leki grafitová pistole

Ukradení lyží a snowboardů:
Bohužel… v našich krajinách vyžaduje tato problematika velikou pozornost. Krade se všechno, v poslední době bývají velice oblíbené krádeže sjezdových holí, nejlépe těch top – Leki a jiných dražších modelů.

V cizině tento jev není tak častý, ale je potřeba si dávat větší pozor, pokud mají zrovna prázdniny lidé z východní Evropy. Zámky na lyže jsou již minulostí, doporučuji používat uzamykatelné boxy, nebo na lyže, snowboardy a další náčiní vidět. 
 
Přeprava lyží:
Lyže se přepravují ve speciálním vaku sepnuté spojovacími pásky. Ideálně třemi- mezi špičkami a patkami - tam kde se lyže dotýkají - a těsně nad deskou vázání - v komoře.
Vždy by měly být navoskované základním - přepravním (např. parafínovým) voskem, který skluznici ochrání před škrábanci a nečistotami. Doporučuji vosk nestrhávat. 
Lyže se nosí zásadně špičkami nahoru - i když jsou chráněny vakem. Při přepravě automobilem je pro lyže nejšetrnější použít střešní box- rakev.
Důležité!!! Ve vaku nenechávejte lyže zbytečně dlouho, pokud jsou navlhlé, ihned začínají reznout!
Pozor také v autobusech – tam Vás bez vaku na lyže nepustí.
Jon Olson auto Jon Olson car

Skladování lyží a snowboadrů přes léto:
Po zakončení zimní sezony je nutností lyže řádně osušit a očistit od starých vosků a rzi. 

Dále je třeba skluznici napustit základovým voskem, který skluznici lyže ochrání před prachem, nečistotami, mastnotou a hlavně vysycháním. Vosk se nestrhává. 
Poté by se lyže měly skladovat v chladnějších a suchých místnostech. Neměla by na ně působit žádná síla kromě té gravitační. Lyže by se mohly zkroutit a ztratit svou tvrdost. Vždy by měly být sepnuté spojovacími pásky u špičky a patky.
Jestli je budete skladovat ve vaku, nebo bez něj je na Vás, já doporučuji bez vaku. Zabrání se tak nežádoucímu reznutí a pokud budou lyže napuštěné nestrženým voskem, ani menší vrstva prachu jim vadit nebude. 
Vázání je dobré povolit na nejnižší hodnotu v předu i v zadu, aby pružina nebyla zbytečně napjatá a neopotřebovávala se. Poté je vhodné vázání obalit např. kuchyňskou folií. 
Jednou za léto by se lyže stejně ale měly převoskovat černým molybdenovým voskem (vosk, který se maže na špinavý sníh). Ten z nich dostane všechny přítomné nečistoty. Oživí se tím také celá skluznice.
Lyže můžou být určitě už i nabroušené a naúhlované na další řádění na ledové sjezdovce příští rok.
Servis ski vázání staré
Příští sezonu stačí lyže omrknout, očistit prach, vybalit z obalu/folie a strhnout vosk. Nesmíme také zapomenout na správné seřízení vázání, podle svojí hmotnosti a kil, co jsme za léto vypotili, nebo přibrali, výšky, lyžařských dovedností a terénu, ve kterém se chystáme jezdit.
 
Pokud byste si s něčím nevěděli rady, nebo potřebovali odbornou pomoc, nebojte se kontaktovat Ráďase, např. přes FB.
 
A pamatujte, že na horách se stávají i horší věci, než jakými jsou zlomené hůlky a díry ve skluznici! ;D

Ráďas

rozlitý rum s Tebou mě baví svět
V problematice lyžařských technologií a mazání platí, že co člověk, to odlišný názor. Proto je dobré znát co nejvíce názorů a pohledů na věc a na základě těchto znalostí si vytvořit vlastní postupy. Zde předkládám mé postřehy k rozšíření, nebo alespoň osvěžení, těch Vašich.
Předesílám, že se zaměřuji pouze na Alpské lyžování (na sjezdovky, ne na běžky a snowboard) a že tento text není nijak reklamně zaměřen. 
Vycházím ze svých zkušeností, přečtených knih a z rad od mnohých odborníků a servismenů, kterými se řídím a podle kterých postupuji při trénincích a při závodech. Za jakýkoli postřeh, koment, nebo názor budu vděčný! ;)